Piaskowanie - przygotowanie powierzchni przed malowaniem
Detale są poddawane obróbce strumieniowo-ściernej. Jest to proces, dzięki któremu usuwamy wszystkie zanieczyszczenia, takie jak: rdza, zgorzelina hutnicza. stara powłoka lakiernicza. inne zanieczyszczenia.
W ten sposób uzyskując idealną czystą powierzchnię. Po wykonaniu tego procesu otrzymujemy porowatość powierzchni niezbędną przy malowaniu proszkowym oraz natryskowym.
Ponadto powoduje to zwiększenie przyczepności powłoki lakierniczej, co zwiększa zabezpieczenie antykorozyjne malowanych elementów i gwarantuje dużą adhezję powierzchni malowanej. Do typowego czyszczenia detali używamy śrutu stalowego, przez co osiągamy czystość na poziomie klasy Sa-2,5 lub Sa-3, zalecaną przez renomowanych producentów farb i lakierów.
Piaskowanie – omiatanie
Jest to obróbka strumieniowo-ścierna, stosowana głównie przy przygotowaniu do malowania powierzchni cynkowych pokrytych cynkiem ogniowym lub cynkiem galwanicznym, jak również elementów wykonanych z aluminium i ich stopów.
Powoduje to zwiększenie przyczepności dla farby natryskowej lub proszkowej oraz prawidłową adhezję powierzchni malowanej.
Do omiatania elementów przeznaczonych do malowania używamy elektrokorund o małej frakcji oraz odpowiednim ciśnieniu roboczym agregatu, aby nie uszkodzić przygotowanej powierzchni.
Posiadamy 3 piaskarnie o wymiarach: 5 m x 5 m, 5 m x 15 m. 7 m x 20 m.
Malowanie proszkowe
W procesie malowania proszkowego stosujemy następujące etapy:
- piaskowanie lub śrutowanie,
- zabezpieczenie gwintów i innych powierzchni nie malowanych,
- malowanie farbą proszkową podkładową cynkową o zawartości 80% cynk,u
- wygrzewanie podkładu,
- malowanie proszkowe farbą nawierzchniową według systemu RAL i zgodnie z zamówieniem Klienta, rodzaj farby: mat, półmat, połysk, struktury, efekty specjalne,
- wygrzewanie farby zewnętrznej zgodnie z kartą techniczną farby proszkowej,
- pomiar temperatury elementu malowanego za pomocą pirometru,
- kontrola wizualna powłoki lakierniczej oraz pomiar grubości lakieru zgodnie z zaleceniami producenta,
- demontaż zabezpieczeń,
- pakowanie, zabezpieczenie na czas transportu.
Malowanie natryskowe
W procesie malowania natryskowego stosujemy następujące etapy:
- przygotowanie powierzchni, piaskowanie-śrutowanie,
- zabezpieczenie gwintów i części nie malowanych,
- malowanie farbą podkładową,
- szlifowanie farby podkładowej w celu zwiększenia przyczepności dla farby nawierzchniowej,
- ewentualne malowanie farbą międzywarstwową,
- szlifowanie powierzchni,
- malowanie farbą nawierzchniową,
- schnięcie w komorze lakierniczej,
- ocena wizualna powierzchni lakierniczej,
- pomiar grubości lakieru,
- odbezpieczenie części nie malowanych,
- pakowanie i zabezpieczenie na czas transportu.
Podstawą koloru jest międzynarodowy system RAL. W celu przygotowania idealnej pod względem lepkości oraz zgodnie z kartą techniczną producenta farby stosujemy kubek FORDA. Podczas malowania w celu ustalenia wstępnej grubości lakieru używamy grzebienie lakiernicze.
Kontrola jakości
Punkt Rosy
Temperatura Detalu
W przypadku malowania proszkowego w celu uzyskania informacji czy dany element uzyskał prawidłową temperaturę własną (nie temperaturę w piecu) zgodnie z kartą charakterystyki producenta farb proszkowych, stosujemy atestowany laserowy pirometr do odczytu temperatury na odległość.
Grubość lakieru
Po malowaniu proszkowym lub natryskowym detale podlegają kontroli jakości. Za pomocą specjalistycznego i atestowanego przyrządu kontrolujemy grubość powłoki lakierniczej zgodny z zaleceniem producenta danej farby proszkowej lub natryskowej, jak również efekt wizualny malowanej powierzchni.
Temperatura w piecu
W każdym piecu kontrolujemy, czy dany piec osiąga temperaturę własną wewnątrz pieca, temperaturą zadaną przez operatora oraz czas pracy pieca w danej temperaturze. Kontroli podlega również prawidłowe rozłożenie temperatur w danych miejscach na malowanych elementach. Służy temu profesjonalne urządzenie wraz z kilkoma sondami odczytującymi osiągniętą temperaturę oraz czas oddziaływania temperatury na poszczególnych częściach malowanego elementu.